Behandling av innvollssnyltere hos hest

Nedenfor er det et oppsatt behandlingsregime for kontroll av innvollssnyltere hos hest, slik det er anbefalt av NMBU, Veterinærhøgskolen (C. F. Ihler) per september 2017.

Også hestens parasitter, og da spesielt de små strongylidene, har begynt utviklingen av resistens mot de ormemidlene vi har til rådighet. Derfor er det viktig at en har fokus på å forebygge innvollssnylter slik at en trenger så få medikamentelle behandlinger som mulig. Per i dag er de små strongylidene hovedsaklig resistente mot benzimidazoler og tetrahydropyrimidiner, Strongylus vulgaris er lite resistens funnet, og spolorm har begynnende utvikling av resistens mot makrosykliske laktoner.

Det er ikke slik at hester helst ikke skal behandles mot innvollsorm. Men behandlingen skal være fornuftig og gjennomtenkt. Hva som regnes for unghest og hva som er voksen hest kan diskuteres. NMBU setter grensen ved 4 år, mens andre setter grensen ved 2 år. Det anbefales at unghester og voksne hester behandles en gang i året mot strongylider, gjerne før beiteslipp. Dette fordi at går hester ubehandlet over lang tid kan kolikker forårsaket av S. vulgaris forekomme. Hester som går på beiter som er brukt årlig i 5 år eller mer, kan være smittet av bendelorm, og bør behandles når de tas inn fra beitet. Eller så bør avføringsprøver tas for eggtelling, og hester med mer enn 200 egg per gram avføring (epg) behandles. Husk at prøver må tas av hvert enkelt dyr, samleprøve fra et beite er nytteløst! Er det en lang beitesesong, kan det med fordel tas parasittprøve midt i sesongen. Ellers kan det være aktuelt å ta prøver ved innsett på høsten for å vurdere om det skal behandles.

Gode forebyggende råd er:
- unngå intensiv bruk av beiter! Beiter brukt mer enn 5 år bør brakklegges ett år, pløyes eller beites av eksempelvis sau ett år.

• - sambeiting eller rotasjonsbeiting, gjerne med sau
  • - fjerning av møkk daglig fra stall, luftegarder og beiter
behandlingsregime_hest_12092017